V této aukci nabízíme jedinečnou příležitost snadno a levně procestovat Jižní Ameriku s obytným Ford Transit, r. v. 1997, 2,5 Diesel, výkon 56 kW, najeto cca 270 000 km včetně kempovní výbavy pro 2 osoby s převzetím vozidla na Ekvádorsko-Kolumbijské hranici v Jižní Americe.
Dodávku jsme převezli do Montevidea v Uruguayi v listopadu 2015, poté jsme s ní jeli do Ria de Janeira, Paraguaye, na jih do Ushuaia a po západním pobřeží jedeme do Kolumbie, kde cestu ukončíme někdy na konci října 2016. Více o naší cestě najdete zde.
Prodej vozidla v aukci je dostupny na tomto odkazu.
O cestování Jižní Amerikou
Cestu jsme začali v listopadu 2015 Uruguayi, pak Brazílie, Paraguay, Argentina, Chile, Bolívie, Peru, Ekvádor a Kolumbie. A to z důvodu, že při tomto rozdělení jsme prakticky v každé zemi chytli to nejpřívětivější počasí (na jihu teplo a v deštivých oblastech období sucha). Počasí nám vyšlo a s bezpečností jsme zatím příjemně překvapeni. Stačí se řídit základními bezpečnostními pravidly a chovat se sebevědomě, zloději si hlavně vybírají tiché, nejisté, opilé lidi a to v místech s větší koncentrací turistů. Také platí, že čím menší město/vesnička, tím je bezpečněji. Většinou jsme spali na opuštěných místech. Místní lide jsou velmi nápomocní. Co se týče financí, stylem většinou si uvaříme, moc neutrácíme. Náklady pro 2 osoby a psa se pohybují včetně všeho (nafta, vstupy, jídlo, nové pneu, prostě vše) dohromady cca 800 Kč na den. Dá se zde i lehce najít práce, měsíc si něco přivydělat a jet dál. Automobily v Jižní Americe jsou velmi drahé a ve špatném stavu, proto je levnější a lepší si dovézt automobil z Čech, navíc některé země dovolují vjezd občanovi ČR jen s automobilem registrovaným v ČR. Na navigaci nám bohatě stačí zdarma Nokia navigace v mobilu, či přesnější a také zdarma OpenStreetMap v aplikaci MapFactor, případně google mapy.
Zážitky jsou nezapomenutelné.
Užitečné odkazy:
www.ioverlander.com – stránky pro cestovatele autem, jsou tam tipy na zajímavosti, místa na spaní, ale třeba i upozornění na nebezpečná místa nebo kde doplnit plyn na vaření.
www.facebook.com/groups/panamtravelers – fb komunita s informacemi o cestování Jižní Amerikou.
Jízdní vlastnosti v Jižní Americe
Dodávka má náhon na zadní nápravu a jelikož je dodávka neustále naložená (a zatížená zadní náprava), tak bez problému vyjede i ty nezpevněné cesty, které jsou určené pouze pro 4×4. Na většině území nesněží, tak jsou tady mimo hlavní tahy opravdu prudké kopce. Ve výbavě máme i sněhové řetězy, které se nám tady osvědčili hlavně na bahně. V praxi jsme zde zapadli pouze na plážích v písku a nebo při záplavách v hlubokém bahně (vždy když jsme si řekli, že to dáme bez řetězů ;). Dodávka má vyšší podvozek než osobní auta, což je také výhoda na terén, ale není to Jeep. Výhoda je také, že má sání ve výšce předních světlometů tj. min. 50 cm vody není problém. Nevýhoda dodávky pro jižní Ameriku je že má slabý motor bez turba (56 kW). Do výšky cca 3300 m n. m. je to dostačující, startuje normálně jen se špatně předjíždí, ale okolo 4000 m n. m. a výše dodávka vlivem nedostatku vzduchu a žádné elektroniky kouří, špatně startuje za studena (pouze při použití startovacího spreje do sání startuje dobře na poprvé, za expedici jsme vypotřebovali cca 1 sprej, máme ještě jeden ) a hlavně jede pomalu a prudké kopce mimo hlavní silnice, hlavně ve městech nevyjede, prakticky vyjede jen to, co vyjedou náklaďáky. Sice pomalu, ale vyjeli jsme s dodávkou až do výšky 5017 m n. m., kde byla maximálka na rovině cca 30 km/h, ve 4000 ale jede na rovině i 100 km/h (podle větru). Jak mile se sjede níž, tak je vše v pořádku.
Technický stav dodávky
S dodávkou jsme ujeli 40 000 km po Jižní Americe. Dodávku jsme koupili v loni s nájezdem 225 000 km, při koupi jsme si ověřili přes cebii a km kupodivu souhlasily a následně nám je i potvrdily v servisu dle dobrého stavu. Dodávka 1 rok jezdila pro firmu a po roce byla předělána na obytnou. Jsme její 4. majitelé. Bohužel i bohudík se nám při zkušebních jízdách Evropu rozbil vstřikovač, přes který nám šla nafta do válce proudem a upálila kus válce a pístu, a následně se přidřel motor až praskla ojnice. Proto jsme před cestou vyměnili motor, najeté kilometry nového motoru neznáme, ale po sundání hlavy je po technické stránce v pořádku, spotřeba oleje je cca 1 litr na 20 000 km (1x za výměnu) a spotřeba paliva je při normální jízdě 8 l/100km a při šlapaní/ městě 9-10 l/100km (platí na asfaltu s naloženou dodávkou, ta výbava něco váží) Na nezpevněných a hlavně kopcovitých cestách, kdy se jede na 1., max 2. r. stupeň je spotřeba 12-14 l na 100km. Naštěstí tu palivo ve většině zemí stojí 15-17 Kč/l. Dodávka má pár škrábanců a troch prohnuté jezdící dveře. Před cestou jsme dále dali novou spojku, nové rozvody, novou vodní pumpu, 2 nové vstřikovače, nové brzdové kotouče i destičky, vzadu nové pakny, novou přední a zadní část výfuku a odstranili začínající korozi. Během cesty jsme na dodávce opravovali prasklou vrtuli chladiče (výměna jiná), nový střední díl výfuku, výměna pal. čerpadla a utržené plynové lanko.
Na dodávce v současné době je poškozená manžeta tyčky řízení, provizorně opravená el. páskou, zatím 2 měsíce drží. A od kamínku prasklé čelní sklo před řidičem, cca 40 cm, dále už se prasklina nerozjíždí (zde nedoporučujeme měnit, na Jižní Ameriku je pořád čelní sklo v luxusním stavu a vzhledem jak tu lítají kameny na nezpevněných cestách je podivem, že prasklina je jen jedna, policisté prasklé čelní sklo neřeší), dále se zhoršuje odemykání zámků (při koupi šli všechny hladce, teď už chtějí některé trochu citu k odemknutí). Při otáčení volantu na místě je někdy slyšet lupnutí, neřešili jsme. Startér je provizorně opravován, funguje, ale na další expedici doporučujeme přivézt pro jistotu jiný, není jisté, že vydrží funkční do převzetí. Řízení nikam netáhne, nic se neklepe, tlumiče, pružiny v pohodě. Na dodávce jsou polepy, které se dají odlepit.
Sebou máme náhradní vnitřek alternátoru, termo brzdu vrtule k chladiči, termostat i s domečkem, vodní pumpu, těsnění pod hlavu, drážkový a rozvodový řemen a těsnění pod hlavu motoru. Náhradní díly se dají sehnat po celé Jižní Americe ve Ford servisech a nebo pouze v Argentině běžně jezdí tento model Fordu Transit, kde se dají koupit i náhradní díly z druhovýroby a nebo z použitých vozů.
Tyto transity jsou proslulé svoji spolehlivostí, ale za to se při výrobě řídily heslem co tu není to se nerozbije, proto věci jako klima, posilovač řízení, abs, airback a podobně v ní nenajdete.
Recenze transitů 2,5D :
http://www.cars.cz/autorecenze/auta/Ford/Transit/Recenze-Ford-Transit-super-10111348.html
http://www.tipcars.com/magazin-ford-transit-jak-slouzi-po-560-tis-km-5581.html
Cestovní výbava
V ceně vydražené dodávky je i kompletní výbava:
- kompletní nádobí pro 2 osoby
- vestavěný plynový vařič, 3 české 2-kg propan-butan lahve (určitě je plní je v Chile a Peru, neplní v Argentině a Bolívii, jiné země jsme nezkoušeli), 1 bomba nám vystačí cca na 1 měsíc
- vestavěná nádrž na vodu cca 100 l s umyvadlem a venkovní sprchou (voda vystačí cca 9 dní, doplňujeme výhradně na čerpacích stanicích)
- kuchyňská linka a spousta skříněk
- postel pro 2 lidi s matrací, peřinou, polštáři a úložným prostorem pod postelí
- trezor přivařený napevno k automobilu na číselné heslo, či klíč (do trezoru se vejde notebook a další cennosti)
- kompletní osvětlení LED/žárovky po celém autě, komplet rozvod zásuvek na 12V po celém autě
- fólie na zatmavení oken
- autorádio s přehráváním MP3, aux, dálkové ovládání a ozvučení i vzadu
- střešní okno s moskytiérou
- vnitřní rozkládací stoleček nad postelí 😉
- venkovní kempovní stoleček a 2 rozkládací židličky
- přístřešek před autem
- zahrádka pro upevnění kanystru a 2. náhradního kola
- povinná výbava pro Evropu i země Jižní Ameriky (2 trojúhelníky, hever, lékárnička, hasičák, červeno-bílé nálepky na autě, pojistky, žárovky, rezervní kolo atd.)
- nepovinná výbava: dojezdový spray pro pneu, startovací spray, sada nářadí pro případnou samo opravu, 2 vyprošťovací pásy, el. kompresor na 12V, el. kabely na dobíjení, sněhové řetězy, tažné lano, zámek na pedály, přidaný akumulátor (dodávka má 2 akumulátory), lepidlo, silikon, tekuté těsnění, utěsňovač chladícího okruhu, utěsňovač olejového okruhu, náhradní vnitřek alternátoru, termo brzdu vrtule k chladiči, termostat i s domečkem, vodní pumpu, drážkový a rozvodový řemen a těsnění pod hlavu motoru, ventily, pásky, atd.
Pořizovací náklady:
obytnou dodávku jsme koupili za 45 000 Kč
servis před cestou vyšel na 21 500 Kč
dokoupená cestovní výbava 18 300 Kč
Přeprava do Jižní Ameriky 68 600 Kč a mnoho starostí
3 nové pneu 3900
Celkem 148 300 Kč
Nyní za Vaši cenu.
Koupě se vyplatí i třeba jen na měsíční cestování a poté prodat dál.
Převzetí a platba
Požadujeme bez výjimky nevratnou zálohu 50 % ceny předem do 10 dnů od ukončení aukce na náš účet, zbytek před/při přenechání vozu (osobně, či při nechání vozu na hlídaném parkovišti), nebo před přehlášením na úřadě. Převzetí vozidla bude buď osobně na hranicích mezi Kolumbií a Ekvádorem na konci října a nebo automobil necháme na hlídaném parkovišti/ kempu v Ekvádoru, nebo Kolumbii (při této variantě je + 8000 Kč za transport + případné parkovné). Pokud dodávku před převzetím nabouráme, či se rozbije, tak samozřejmě zálohu vrátíme.
Jeste doplnujeme, chodi nam hodne dotazu na prepis vozidla, ten se da udelat dvema zpusoby: A) sehnat evidencni kontrolu a mi posleme overenou plnou moc pro prepis, ci to spolecne vyridime v CR. B) S novym majitelem podepiseme kupni smlouvu (v ten okamzik je automobil dle zakona prodan) a noveho majitele uvedeme zatim jako provozovatele, ten je uveden v malem TP, ktery staci pro cestovani Jizni Amerikou. Detailne budeme resit az s vitezem aukce.
Leave a Reply